Focus ST – nowy wymiar emocji

W dwóch wersjach nadwoziowych i dwóch wersjach silnikowych debiutuje od razu całkowicie nowy Ford Focus ST. To dzieło specjalistów z działu Ford Performance.

Wersja ST idealnie łączy w sobie osiągi samochodu sportowego z praktycznymi walorami samochodu rodzinnego. Dzięki nowej platformie i specjalnie zaprojektowanemu zawieszeniu i układowi hamulcowemu ST sprawdzi się w codziennej eksploatacji. Kiedy pojedziemy nim na tor, także nas nie zawiedzie.  

Benzyna i diesel
Ford naprawdę się postarał i nowy model ST to dopracowany w każdym elemencie samochód.

Dzięki nowym jednostkom napędowym, najnowszy model dysponuje mocą wyższą nawet o 12 procent i zapewnia do 17 procent więcej momentu obrotowego w porównaniu z dotychczasowym Focusem ST. Zarówno silnik benzynowy Ford EcoBoost o pojemności 2,3 litra i mocy 280 KM, jak i 2,0-litrowy diesel EcoBlue o mocy 190 KM osiągają wysokie wartości mocy i momentu obrotowego w szerokim zakresie obrotów, co pozwala uzyskiwać świetne sportowe osiągi, typowe dla wysokoobrotowych dynamicznych jednostek.

Wersja EcoBoost oferuje kierowcy 42 Nm momentu obrotowego, co przekłada się na przyspieszenie do 100 km/h w zaledwie 5,7 sekundy. Jednak nie ten parametr jest szokujący. Żrednie zużycie paliwa w modelu z silnikiem benzynowym to zaledwie 7.9 litra na 100 km. Inżynierom udało się także zniwelować efekt tzw turbodziury, co przekłada się na pełną moc w bardzo szerokim zakresie obrotów.
Z kolei 2,0-litrowa jednostka Ford EcoBlue o mocy 190 KM jest najmocniejszym dieslem, jaki dotąd pojawił się w rodzinie modeli Focus. Silnik ten osiąga maksymalny moment obrotowy przy 3500 obr/min, a przy tym dysponuje momentem 400 Nm w przedziale 2000-3000 obr/min. Pokaźny moment na poziomie 360 Nm jest dostępny już od 1500 obr/min, co pozwala na bardzo szybkie i płynne przyspieszanie. Prędkość od zera do 100 km/h hatchback osiąga w czasie 7,6 sekundy. Ta wersja zadowoli się spalaniem na poziomie 4,8 litra na 100 km.

Doświadczenie ze sportowych modeli
Niezwykle istotnym elementem jest elektronicznie sterowany mechanizm różnicowy o podwyższonym tarciu (eLSD) w przedniej osi – standardowo montowany w wersji z silnikiem EcoBoost. System ten zapewnia zdecydowanie lepsze prowadzenie w zakrętach.

Ford Focus ST z silnikiem EcoBlue 2,0 jest wyposażony w układ poprawiający stabilność toru jazdy na zakrętach (Torque Vectoring Control). Zasada działania TVC polega na odpowiednim przyhamowywaniu koła po wewnętrznej, co poprawia trzymanie się nawierzchni i zmniejsza podsterowność samochodu.

Klienci mają do wyboru 6-stopniową mechaniczną skrzynię biegów lub nową, 7-biegową przekładnię automatyczną. Najnowszy Focus ST po raz pierwszy oferuje możliwość wyboru kilku trybów jazd, dzięki czemu kierowca może w pełni dostosować zachowanie pojazdu do warunków na drodze i do preferowanego stylu jazdy. Funkcja ciągłej regulacji tłumienia w zawieszeniu (CCD - Continuously Controlled Damping), pozwala pewnie podróżować bez względy na warunki drogowe. W modelu Ford ST inżynierowie zaimplementowali wiele rozwiązań z modelu Focus RS, a także z ultrasportowej wersji Ford GT.  

Pod koniec roku do gamy zespołów napędowych dołączy nowa siedmiobiegowa skrzynia automatyczna z serii inteligentnych przekładni Forda, współpracująca z 2,3-litrową jednostką EcoBoost.  Kierowca może także wybierać biegi ręcznie, za pomocą łopatek umieszczonych na kierownicy.

Jeżeli jesteśmy przy kierownicy, trzeba wspomnieć o układzie kierowniczym, z którego zawsze słynął Focus. W modelu ST inżynierowie dokonali niemożliwego. Układ kierowniczy z elektrycznym wspomaganiem (EPAS) działa 15 procent szybciej niż w standardowych wersjach i wymaga zaledwie dwóch obrotów kierownicy między skrajnymi położeniami. Za kontakt z nawierzchnią odpowiadają opracowane specjalnie do wersji ST opony Michelin Pilot Sport 4S.

Samochód który jest tak dynamiczny wyposażono również w większe i bardziej wydajne hamulce. Nie tylko podnosząc siłę hamowania, ale także zmniejszając stopień utraty skuteczności hamowania przy gorących hamulcach.  W testach na utratę skuteczności hamowania, zależną od temperatury, nowy Focus ST uzyskiwał wyniki niemal czterokrotnie korzystniejsze.

Wybór trybu zabawy
Dodatkowo, wybór trybu jazdy „Śliska/Mokra Nawierzchnia”, „Normalny”, „Sportowy” oraz „Tor”– w samochodach mających pakiet wyczynowy „Performance Pack” – powoduje odpowiednie zmiany ustawień układów eLSD, CCD, EPAS, a także ustawień przepustnicy, programów zmiany biegów przekładni automatycznej, układu stabilizujący tor jazdy (ESC), a także funkcji modulowania odgłosów wydechu (ESE) oraz klimatyzacji, uzależniając je od stylu i warunków jazdy. Specjalny przycisk „Sport” na kierownicy służy do bezpośredniego włączania sportowego trybu jazdy, podczas gdy dodatkowy przycisk „Mode” pozwala wybierać spośród pozostałych dostępnych opcji tryb jazdy.

Tradycyjny dla Forda Focusa ST zestaw zegarów ma nieco zmieniony, nowocześniejszy wygląd inspirowany wskaźnikami Forda GT. Cyfrowy wskaźnik ciśnienia doładowania, wskaźnik ciśnienia oleju i temperatury oleju są teraz wyświetlane na opracowanym specjalnie przez Ford Performance wyświetlaczu, umieszczonym wewnątrz 4,2-calowego kolorowego ekranu TFT. Bardzo szybkie ruszanie z miejsca w przypadku aut z pakietem „wyczynowym” (Performance Pack) i 2,3-litrowym silnikiem EcoBoost jest możliwe dzięki specjalnemu układowi Launch Control, wspomagającemu ruszanie z miejsca bez buksowania kół.

Komfort na co dzień
Focus ST oferuje wszystkie udogodnienia dla kierowcy i pasażerów, które są przydatne w codziennej eksploatacji. Znajdziemy tutaj adaptacyjny tempomat i adaptacyjne świat. Innowacyjny jest także system wspomagania kierownicy z funkcją omijania przeszkody, to pierwsze takie rozwiązanie w tym segmencie pojazdów, pomagające kierowcom w omijaniu stojących lub wolniej poruszających się pojazdów, celem unikania kolizji.

Za rozrywkę i obsługę odpowiada System Ford SYNC 3, wyposażony w 8-calowy kolorowy ekran dotykowy, umożliwia kierowcom sterowanie za pomocą prostych poleceń głosowych funkcjami audio, nawigacją i klimatyzacją oraz podłączonymi smartfonami. Urządzenie zapewnia kompatybilność z systemami Apple CarPlay i Android Auto™, funkcje dostępne bezpłatnie.

Pomarańczowa Furia
Sylwetka modelu Focus ST jest kontynuacją eleganckiej i zarazem sportowej stylistyki całej rodziny Forda Focusa, z subtelnymi akcentami stylizacyjnymi. Bardzo ważną rolę odgrywają aluminiowe felgi o specjalnie zaprojektowanych wzorach. Lekko zmienione kształty górnej i dolnej kraty wlotu powietrza z przodu zapewniają optymalne chłodzenie silnika. Z kolei śmiało wystylizowane dolne elementy przednich błotników kierują odpowiednio strumienie powietrza, poprawiając własności aerodynamiczne samochodu.

W palecie dostępnych na życzenie kolorów nadwozia, specjalnie dobranych dla podkreślenia dynamicznej stylistyki ST są między innymi: ikoniczny już niebieski kolor Ford Performance Blue oraz charakterystyczny pomarańczowy Orange Fury, a także biel Frozen White, popielaty Magnetic Grey, dwa odcienie czerwieni Race Red i Ruby Red oraz obowiązkowy czarny kolor Shadow Black.

 


Drukuj Powrót